onsdag 18 april 2007

Besök på Stortinget

De gjorde mitt namn lite mer norskt...

Philip hade ordnat en privat rundvisning på Stortinget (Norges riksdag) för honom, mig och Stina. Mäktig byggnad! Började med väldigt noggrann säkerhetskontroll. fick gå igenom sån man går igenom när man ska flyga. och väskorna blev röntgade. sen var vi tvugna att registrera oss och så fick vi en namnskylt. Blev en lektion i historia. spännande! han som visade oss runt hette Bent och arbetade för högern. hade hand om alla möjliga uppgifter bl.a. frågor rörande minoriteter. just nu håller de på och arbetar för att tattare ska få ersättning av staten p.g.a sättet staten har behandlat dem på. avslutade rundvandringen med lunch i deras fina matsal. alla rummen (snarare salar) var jättefina! högt i tak, fina målningar, stukatur, mycket färger men ändå stilrent. det var mäktigt!

Resten av dagen har jag suttit hemma och pluggat. just lagat en godare middag bestående av ris och thaiwok. mums! nu en liten stund på soffan. lite mer plugg innan kvällens mys.


försöker bestämma hur jag ska göra på sista april...ska jag fira i uppsala med att spruta skumpa och ha kul med alla goa vänner? eller ska jag stanna här och plugga? mamma, pappa, farfar eller morfar behöver inte skriva hur de tycker jag ska fira. vet era åsikter redan. men saknar alla i uppsala & vore så skoj att vara med...hmm...rösta på vad ni tycker! återkommer med besked! Ciao!

3 kommentarer:

Anonym sa...

Hej vännen!!
JAG tycker garanterat att du ska komma HEM till UPPSALA =)
Jag kommer ju hem vännen..hihi...
åh det vore så skoj att se DIG och fira VALBORG tillsammans =)

Ser fram emot att se dig nästa vecka ;)
Kram kram Karin i London

Anonym sa...

Klart du ska aka till Uppsala! Du ar ju pa utbyte, da ska man bara gora roliga saker (aven om det innebar att aka hem, hehe) Jag kuggade en kurs i hostas pga att jag akte till Whistler och struntade i att lamna in en paper...Shit happens! Sa lev livet stumpan!

Kramar fran hon i Canada (som inte gor annat an pluggar just nu...)

Anonym sa...

Klart du ska plugga nu när det snart är tenta och Uppsala har du ju övergivit för något bättre. Dessutom skriver jag även det förväntade trots att du tydligen visste vad vi tyckte... Nå, gör det som är rätt då, juristen. Bli kvar! Du ska ju fira 17 maj i stället!
Men det som är viktigare i ditt juridiska liv är hur definierade denne högerman i Stortinget vad en tattare är? På svenska är tattare både ett ålderdomligt och framförallt nedsättande tillmäle på kringresande människor. mamma